Kleutertaal

Waarom leren kleuters een tweede taal zo goed?

• Kleuters kunnen beter luisteren naar taal.
• Kleuters kunnen beter onthouden.
• Kleuters hebben minder zorgen aan hun hoofd.
• Kleuters leren niet uit boeken maar spelenderwijs.
• Kleuters leren geen taalregels maar ontdekken ze zelf.
• Kleuters hebben meer motivatie dan tieners en pubers.

Jonge kinderen pakken het leren van een tweede taal net zo aan als ze het met hun moedertaal doen, op een natuurlijke manier. Kleuters leren taal helemaal op de automatische piloot. Scholieren leerden vroeger nieuwe talen vooral met behulp van vertaaloefeningen en grammaticaregels, eigenlijk precies tegengesteld aan hoe een kleuter het doet. Dat had vooral tot resultaat dat men een vreemde taal prima kon lezen, maar slecht kon spreken en vaak nog slechter verstaan.

Middelbare scholieren doen veel moeite om Frans, Duits en Engels te leren. Toch hebben ze zelden het gevoel dat ze die talen net zo gemakkelijk spreken als Nederlands. Kleine kinderen leren een taal zonder precies te weten waar ze mee bezig zijn. Waarom zeg je “Ik heb hard gelopen” maar “Ik ben hard weggelopen”? Het Nederlands heeft daar een regel voor, waar je je als spreker helemaal niet van bewust bent. Toch hebben we die regel ongemerkt allemaal een keer geleerd. Kinderen leren hun taal onbewust.

Naar de website…